Frans passé als vak? Niet op het Gomarus!
Elke vier jaar probeerde Gombert een nieuwe methode uit om leerlingen goed Frans te leren spreken. Tot hij een paar jaar geleden op internet AIM tegenkwam, een veelgeprezen Canadese methode. Na het volgen van een workshop wist hij: “Dit gaat werken!”
Bijzonder aan AIM is dat er tijdens de les alleen Frans wordt gesproken. Dat gaat gepaard met het maken van gebaren. “Dan blijft het beter hangen en maken ze niet eerst de vertaalslag naar het Nederlands”, legt Gombert uit.
Fouten van leerlingen verbetert hij overigens nauwelijks. Sterker nog, hij dringt er juist op aan dát ze ze maken. “Ze moeten eerst leren om spontaan te worden, te durven improviseren en dus ook om door faalmomentjes geen te gaan, anders werkt het niet.”
Sinds 2015 geeft Gombert volgens de nieuwe methode les en inmiddels maakt de hele sectie Frans op het Gomarus er gebruik van. “Zij werden alsmaar nieuwsgieriger, omdat ze zagen dat leerlingen hier steeds zo vrolijk de deur uitliepen aan het eind van de les,” aldus de enthousiaste Gombert.
Het aantal leerlingen dat voor Frans kiest is de afgelopen jaren verdubbeld. Het succes uit zich ook in de cijfers. Voor de centrale luistertoets ligt de score van het Gomarus op een 7,5. Dat is een punt hoger dan het landelijk gemiddelde. Ook voor mondeling haalde het Gomarus afgelopen jaar een 7,5.
Artikel Schooljournaal
Lees in de bijlage het hele artikel uit het tijdschrift Schooljournaal van het CNV.

-
Maart 2022
-
December 2021
-
Februari 2021
-
Januari 2021
-
November 2020
-
Oktober 2020
-
September 2020
-
April 2020
-
Maart 2020
-
Februari 2020
-
Januari 2020
-
Juni 2019
-
Maart 2019
-
Februari 2019
-
Januari 2019
-
December 2018
-
November 2018
-
Oktober 2018
-
Augustus 2018
-
Juli 2018
-
Juni 2018
-
April 2018
-
Maart 2018
-
Februari 2018
-
Januari 2018
-
November 2017
-
Juli 2017
-
Juni 2017
-
December 2016
-
November 2016
-
Oktober 2016
-
September 2016
-
Augustus 2016
-
Juni 2016
-
April 2016
-
Maart 2016
-
Februari 2016
-
Januari 2016
-
December 2015
-
November 2015
-
Oktober 2015